Hur man möter hatet

Igår spelade en granne Dixie Chicks på högsta volym under flera timmar, inte min favorit men det finns definitivt värre saker att tvingas lyssna på. Dessutom är jag svag för folk med ryggrad och jag misstänker att typ alla vi som bor i Sverige (och andra icke-USA-hjärntvättade länder) höll med Natalie Maines när hon sa det där hon sa.


Men det var inte det jag skulle komma till, jag kom nämligen att tänka på en annan otroligt modig kvinna som vågade stå för sina åsikter: Sinéad O'Connor.

Kommer ni ihåg när hon ville påpeka för världen att hon inte tyckte att det var helt ok att katolska präster förgrep sig på småpojkar (och flickor)? Året var 1992, månaden var oktober och hon valde Saturday Night Live som sitt fönster att vädra åsikter från.

Tydligen tycker en stor del av världens befolkning att de katolska prästerna ska få fingra på vad de vill och att det är en dödssynd att säga ifrån i denna specifika fråga. Tydligen tycker en stor del av världens befolkning att det är helt ok att sexuellt utnyttja barn så länge som man gör det i Guds namn. Tydligen så TROR en stor del av världens befolkning att deras Gud uppmuntrar sexuellt utnyttjande av barn. Tydligen så TROR en stor del av befolkningen att deras Gud är ett större fan av gubbar i konstiga kåpor än vad h*n är av barn.
Denna stora del av världens befolkning är förövrigt samma del som tycker att kärlek bör straffas med döden.

Hursom, en beskrivande fras är the shit hit the fan. Sinéad O'Connor blev en hatad kvinna, hon blev mer än hatad, hatets urmoder gav sig ut på jakt efter henne helt enkelt. Detta enbart för att hon uttryckte sin avsky mot sexuellt utnyttjande av barn.

Två veckor senare stod hon på en scen i Madison Square Guarden för att delta i en hyllningskonsert för Bob Dylan och då möts hon av detta:



Att möta hatet med en så stolt hållning är stort, det är skitstort! Inte för att hon hade orsak att tvivla på sig själv, det vet både jag och förhoppningsvis du, men att mötas av en så kompakt ljudmassa fylld av hat skulle ha fått mina knän att skaka. Sinéad O'Connor är en modig kvinna och oavsett vad man tycker om hennes musik så bör hon hyllas för sitt kurage.

Lyssna på Sinéad O'Connor här



Kommentarer
Postat av: Putte

Tack! Var helt ovetande om de har två sakerna förrän jag läste det här... =) Ett band och en artist tog många snäpp upp på min respektlist!

2009-09-24 @ 02:14:50
Postat av: Sofm

Kul att höra Putte!

Personligen tycker jag att det är synd att inte fler kända personer utnyttjar sin ställning i samhället för att belysa viktiga frågor.

2009-09-24 @ 11:39:01
URL: http://singoneforme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0